menu

Szlak Historii Militarnej

Miejsca, obiekty i wydarzenia związane z II wojną światową, w rejonie Kuźnicy, Jastarni oraz Juraty ujęte zostały szlakiem ułatwiającym ich poznanie. Osią zwiedzania jest ścieżka rowerowa prowadząca przez półwysep, przy której znajdują się plansze informacyjne i strzałki kierunkowe. Plansze te wskazują:
Zapora minowa z 1939 r.
W miejscu położonym 9,1 km od nasady półwyspu we wrześniu 1939 r. podjęto próbę przerwania mierzei helskiej przez wysadzenie zapory minowej. Zapora ta stanowiła element polskich pozycji obronnych, przygotowanych przed Kuźnicą. Jako ładunki wybuchowe posłużyły zdemontowane głowice torped okrętowych zawierające łącznie ponad 20 ton materiałów wybuchowych, które zakopano głęboko w piasku. Wysadzono je 30 września 1939 r., dla zatrzymania niemieckiego szturmu. W roku 1945, podczas niemieckich przygotowań do obrony półwyspu, rozległy rów wykorzystano jako zaporę przeciwpancerną. Obecnie miejsce to wskazuje kamień pamiątkowy. Dojście oznakowano z parkingu „Nr 3" położonego 2,5 km na zachód od Kuźnicy.
Ośrodek Oporu „Jastarnia" - Skansen Fortyfikacji
Znajduje się na terenie Jastarni, około 1 km na zachód od przystanku kolejowego Jastarnia-wczasy, w sąsiedztwie campingu „Maszoperia".
Punkty obserwacyjne niemieckiego poligonu torpedowego
Na wodach Zatoki Gdańskiej, zbudowano trzy takie obiekty. Służyły do obserwacji torped zrzucanych przez samoloty podczas prób. Dwa punkty obserwacyjne, usytuowane na płyciznach pomiędzy Jastarnią a Juratą, są zachowane i widoczne na Zatoce. Plansze z opisem znajdują się na molach w Jastarni oraz w Juracie.
Miejsce zatopienia trałowców w porcie w Jastarni
W dniu 14 września stacjonujący w jastarnieńskim porcie dywizjon trałowców stał się celem nalotu niemieckich bombowców nurkujących. Przy nabrzeżach zatopiono okręty „Jaskółka" i „Czapla", a uszkodzone zostały „Rybitwa", „Czajka" i „Żuraw". Ślady nalotu, na rozerwanym bombą nabrzeżu wschodnim, widoczne były jeszcze wiele lat po wojnie.
Bateria przeciwlotnicza „Jastarnia"
Na wschód od zabudowań Jastarni, ok. 1940 roku niemiecka marynarka wojenna zbudowała tzw. zaporową baterię przeciwlotniczą oznaczoną jako Schwereflakbatterie Heisternest. Zasadnicze uzbrojenie stanowiły cztery uniwersalne działa kal. 105 mm ustawione na wysokiej wydmie tak, aby mogły prowadzić ogień także do jednostek pływających. Bateria otrzymała także radar i reflektory. W głębi lądu zbudowano baraki koszarowe i dwukondygnacyjny schron kierowania ogniem z opancerzonym dalmierzem. Informacje o baterii zawiera plansza ustawiona na wschodnim krańcu Jastarni.